onsdag 23 februari 2011

Förvaring och förbrukning


Som bagare och innehavare av ett bageri blir man lite bortskämd med färskt bröd, det är bara att erkänna. Men ibland blir jag nyfiken på vad alla ni kunder gör med era bröd, det kanske låter dumt, men jag inbillar mig ändå att om man handlar hos oss så tar man till vara på sitt bröd till sista smulan, eller?
Det diskuteras en hel del i bageriet hur man bäst förvarar surdegsbröd och våra grundtips är följande:

Undvik plastpåse.
Undvik kylskåp.
Förvara brödet ordentligt invirat i en tjockare kökshandduk.

Därefter kan man ju gå in på alla möjliga varianter, men principen är att man ska bevara den goda skorpan som i sin tur hjälper till att skydda brödet.
Tycker man att skorpan blir för hård kan man prova att fukta handduken lite grann, eller kombinera handduk med plastpåse som inte sluter för tätt. Själv märker jag att bröden torkar ut snabbare på vintern när det är torr luft inomhus än vad de gör på sommaren.

Vill man frysa bröden (vilket många gör och tycker att det funkar förvånansvärt bra) är våra bästa tips att skiva upp limpor innan frysning så att man kan ta fram lite i taget.
Nedfrysning och upptining åldrar brödet markant, men äter man upp brödet omgående är det fortfarande gott (förvaring under dagen i kall bil på vintern är därför inte att rekommendera).

Brödförvaringspåsar av olika slag har börjat komma ut på marknaden, jag fick nyligen prova en i tjockt linnetyg som fungerade utmärkt men har tidigare testat en påse i tunn bomull med tunt plastskikt på insidan, baguetten blev nästan slak och alldeles gummiaktig...

Om brödet börjar kännas för torrt är det väldigt gott att rosta, de stora hålen kan göra att smöret smälter och droppar, men vad gör det... Alla sorter funkar att rosta, jag har inte provat med de grova bröden, men t ex frukt & nötbrödet blir underbart.

Förr i tiden var man bättre på att ta hand om gammalt bröd och använda det i matlagning, det skulle vara kul med lite bra tips!
Förra veckan gjorde jag en fiskgryta, det enda brödet jag hade hemma var en torr dinkelbröd-skalk, jag skivade och gned in med en vitlöksklyfta och gratinerade i ugnen med riktigt mycket smör på, det blev hur gott som helst. Jag har tänkt tanken att göra krutonger någon gång, men inte kommit längre än så. Ibland hackar jag eller river ner brödsmulor av t ex vetesur och fräser med vitlök, chili och olivolja till  min favoritpasta aglio e peperoncino.

6 kommentarer:

Dolly sa...

Vi gör skorpmjöl (ströbröd) av bröd som blir över, fast enbart bröd utan nötter/frukt/frön.

emmali jansson sa...

Gammalt mörkt bröd är fantastiskt gott att rosta. Allra bäst rostebröd är de som innehåller solroskärnor.

Malin Fasth sa...

Jag brukar spara gamla mjölpåsar och lägger brödet i en sådan och sen i en plastpåse. Det funkar tycker jag!

Per-Olof von Brömsen sa...

Jag förvarar alltid surdegsbröd i en klassisk tysk brödburk. Då håller det sig utmärkt riktigt länge.

http://www.roemertopf.de/english/roemertopf_klassik/brottopf_oval.htm

Bagarn sa...

Här blir det alltid ett gäng crostinis av baguettebitarna som blir över när jag bakat och vi inte hunnit med att äta upp allt. Försöker skiva dem så tunt jag kan, sen gnider jag dem med vitlök och penslar på ordentligt med olivolja. Fantastiskt gott som tilltugg!

Lilla Bageriet sa...

Hej! Jag syr brödpåsar till surdegsbröd. De som finns på marknaden tyckte jag inte var bra eller snygga, så jag designar egna.
Titta gärna in på min blogg!

http://lillabageriet.blogspot.com/2011/02/forvaring-av-surdegsbrod.html

http://lillabageriet.blogspot.com/2011/02/brodpasar.html

I övrigt är jag väldigt inspirerad av er verksamhet och står i kast med att själv öppna eget bageri. Jag tar steg för steg...