måndag 2 maj 2011

Lördag 30/4

03.00
Ugnen står varm och väntar på mig, den är inställd på timer, kylrummet är fullt av bröd som precis börjar bli färdigjästa, nu drar dagen på alvar & ivar surdegsbageri igång. Första degen till nästa dag startas i tid, och första omgången med bröd ska snabbt in i ugnen. Den här stunden är alltid lite spännande. Det gäller att ha timat jäsningen bra sedan dagen innan och idag ser det klockrent ut! Jäsningen är så viktig, för lite så blir bröden för små och kompakta, för mycket blir de lite platta och fula i formen men ändå luftiga och goda (fula och goda tycker jag är bättre om jag måste välja..).

04.00
Dags för en snabb frukost, en bra sak med att vara bagare och gå upp tidigt är att morgonen blir så lång, jag gillar morgon och jag gillar frukost! Idag, yoghurt med lingonsylt och vår egen müsli, det mättar gott. Nu kommer bilen som lämpar av dagens nytryckta tidningar utanför fönstret, gubbarna vinkar. Tiden går fort, det är mycket att göra, men ändå ett skönt lugn så här dags.

04.30
Jag ser redan gryningsljus! Det är verkligen härligt att det börjar bli ljust tidigt nu, på vintern är morgonen ibland evighetslång när man börjar jobba så tidigt. Morgontidningen dimper ner genom brevinkastet, temperaturen stiger i bageriet och bakningen flyter på, nu har första degen vilat klart.

7-7.30
Min personal droppar in en efter en, Åsa, Hanna och Agnes, på lördagar är vi alltid fyra, två i bageriet och två i butiken. Nu är det gott att få lite sällskap, mycket måste bli klart innan dörren slås upp kl 8.

7.55
Morgonens kanske bästa stund, det är helt ljust ute, och en prydlig kö har bildats utanför bageriet. Det är som en fin belöning efter morgonens hårda pass, nu öppnar vi snart dörren och in kommer den friska morgonluften och en strid ström av frukosthungriga kunder. Nu ska jag själv ta paus och äta frukost nr två.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Vad mysigt du får det att verka att gå upp så tidigt på morgonen :)

Själv börjar jag kl 04.00 för tillfället och har väl inte riktigt blivit lika härdad ännu...

alvar & ivar surdegsbageri sa...

Haha, allt blir vad man gör det till!

Martin sa...

Tack för trevlig läsning. Längtar till Göteborg!

Unknown sa...

hi darling! love so much your blog... i'm just followed you! hope you can also follow my blog!!! kisses
www.venusathermirror.blogspot.com

Karin sa...

Fint! Hur blev nässelbödet? Fick Agnes plats i Östergötland?

alvar & ivar surdegsbageri sa...

Karin, hur går det med bygget? Agnes ska börja på Lunnevad i slutet av aug! Nässelbrödet är jättegott!

Unknown sa...

VIsst är de underbart att va bagare!!!

Anonym sa...

Kurser: Läste gammalt inlägg, har ni tänkt ha några surdegskurser? Själv är jag angelägen!