måndag 29 augusti 2011

Bröd som upprör, del 2


Återigen har upprörda kommentarer skrivits om oss på sajten rejta.se det handlar ännu en gång om det goda gotlandsbrödet. Lite fascinerande är det att ett bröd kan vara så omtyckt att det väcker så starka känslor! 
Jag vill gärna ha nöjda kunder och jag vill gärna att man som kund säger till om man inte är nöjd. Jag gör allt som står i min makt varje dag för att bageriet ska fungera bra, bröden ska bli goda, personalen ska må bra och kunderna ska helst bli nöjda och vilja komma tillbaka. Men det är inte alltid så lätt. Jag jobbar jättemycket och det händer att det blir fel. Ibland dyker det upp situationer som jag inte är förberedd på, ibland är jag extra trött, ibland känns det fruktansvärt svårt eller t o m omöjligt att räcka till på alla dessa områden samtidigt. 

Men jag gör så gott jag kan hela tiden. Och tack vare en underbar personalstyrka och underbara kunder så går det oftast väldigt bra.
Jag är så glad att intresset för vårt bageri och våra bröd fortfarande är stort, vi har många trogna stammisar och det dyker hela tiden upp nya kunder, vilket är helt fantastiskt.
Men bageriet är litet, vi bakar mycket bröd, det kräver en planering som de flesta inte ens kan ana för att få ihop det hela varje dag. 

Så, snälla Richard, ödsla inte min energi i onödan, ring och beställ ditt bröd i förväg om det är så viktigt, riv inte upp himmel och jord för det här.
 Som jag skriver i mitt svar på rejta.se tyckte jag att vi hade ett bra samtal, jag tog till mig av det du sa och jag lovar att jag ska försöka hitta en lösning på det här inför framtiden.

16 kommentarer:

Anonym sa...

Era bröd är upprörande goda. Det är alltid lika fantastiskt att besöka er och se ert hantverk. Fast förstås än mer fantastiskt att komma hem och njuta av brödet.

Vi litar på er. Vill ni inte sälja Gotlandsbrödet förrän det mognat färdigt så är det ert kvalitetsbeslut.

Skulle ni börja sälja redan på fredag så kan ni ge er katten på att en del kommer att klaga på att brödet inte var moget och att ni borde börja baka dagen innan.

Att brödet tar slut är en del av er charm. Jag handlar hellre hos er än en fabrik som kan baka mer, men kompromissar med kvaliteten.
/Paul

Anders sa...

Jag tycker inte att du skall ta det så allvarligt.Även om jag förstår att sådan här personer kan göra en besviken. Ni har ju så många andra kunder som inte har denna attityden. Låt deras vänlighet lysa upp dagen istället.

ps. Richard, Gotland stavas med ett 't' ds.

alvar & ivar surdegsbageri sa...

Tack snälla ni!
Det är så sant, att fokus ska ligga på alla kunder som lyser upp våra dagar, för de gör ni, utan er vore vi ingenting.
Jag har redan insett att det är omöjligt att göra alla nöjda, och om de allra flesta är det så är jag nöjd.
Ibland är ändå tråkigt när någon inte är nöjd och att det är så lätt att skriva något på nätet när man är upprörd.

Johanna sa...

Tycker det är tråkigt att man måste publicera en sån kommentar som Richard skrev, det är svårt nog för små ställen med produktion och att få allt att klaffa. Hoppas era kunder förstår att det ni jobbar för, är att göra folk glada med ett bra bröd av högsta kvalitet.

Krister sa...

Hej! Morsan och jag, var och köpte bröd hos er i går. Underbart goda bröd, jag åker upp till stockholm med två bröd. Morsan och jag är saliga, vi kommer att återkomma.

Nathalie sa...

Bara att stå på dej!! Det är ju på detta vis som brödet blir unikt..annars kunde man gå till vilken ica butik som helst..Ert bröd bakas med känsla och passion.. och det måste få ta den tid det tar och som du säger vill man vara garanterad är det bara att ringa och beställa så brukar det gå att ordna...Hoppas jag en dag kommer kunna få den chansen att baka utifrån hjärtat och lägga hela min själ i det ja gör...För nu ska allt bara fram fortast möjligt...:( Fortsätt kämpa för det ni brinner för //Nathalie

Jakob sa...

Jag håller med alla kommentarer ovan. Era bröd är fantastiska. Och jag älskar att komma till ett ställe som ert bageri och få ta det som erbjuds. Det är lite som ett lotteri med vinst varje gång. Jag vet inte varför men det är en del av nöjet att inte få vara den allsmäktige konsumenten som kan välja och vraka bland världens alla alternativ. Kunden har inte alltid rätt. Det är något djupt otillfredsställande att alltid få exakt det man vill ha. Ibland hos er får man precis det man vill ha, och ibland något annat. Men man vet ju att det är gott bröd oavsett.

Håll på era regler tycker jag. Det är ju ert bageri och ni vet hur ni vill ha det. Och det är ju inte som att du är någon soup nazi heller. Det skulle iof vara roligt om du blev kvarterets soup nazi. Jag tror att vi alla skulle handla hos er ändå. Det är ändå något utöver det vanliga med Alvar och Ivar. Exempelvis förvånas jag över att jag tar mig tid att sitta och skriva den här kommentaren. Men ert ställe engagerar mig!

stibba sa...

Instämmer också med tidigare komentarer. Tyvärr fungerar vi människor ofta så att en negativ kommentar blir mer "värd" en hundra positiva. För övrigt tycker jag att hela gnället är skrattretande, det hade ju varit mycket värre om det handlat om att brödet inte var gott!

isa sa...

Hej Fanny,
vad god att återkomma till din bageri efter semester, brödet är fortfarande jättegod.
Har du tänkt att köra en brödbakning kurs i de kommande månader? Jag vet att det är nåt du skulle tänka genom så jag vill bara medela dig att jag är fortfarande intresserad av det.
Tack och ha det bra!

Andreas sa...

Fortsätt värna om kvaliteten och stå på er!

alvar & ivar surdegsbageri sa...

Tack återigen för alla era kommentarer. Utan er vore vi ingenting.
Vi värnar alltid om kvaliteten och står alltid på oss!

Krister sa...

Hej! Morsan och jag var härom veckan och köpte två bröd för första gången. Vetesur och Rågsur. Goda bröd och Vackra. Så vi kommer att återkomma!

Stefan sa...

Håller med föregående skribent, era bröd är upprörande goda. Ert frukt- och nötbröd, det är det bästa bröd jag någonsin ätit, jag lovar! Fortsätt precis som ni gör! Hälsar Stefan

Stefan sa...

Det känns lite dubbelt det här. Visst, ni har ju såklart rätt. Kvalitén är viktigast, viktigt att det finns bröd nästa dag osv. Samtidigt förstår jag kunden som blir snopen som inte får köpa brödet han/ hon tittar på. Och jag förstår kunden som kommer kl13 som blir snopen som inte får köpa bröden som börjar säljas kl 16. Ni kanske kan förvara bröden som inte ska säljas än inne i bageriet, så att dom helt enkelt inte syns? Ger nog färre snopna kunder. Funderar på om ni har något för att börja sälja bröd efter ett visst klockslag. Kanske blir det enklare om ni bara börjar sälja när dom är färdiga. Samma sak med förbeställning, vinner ni något på det? Kanske är det bättre att bara sälja det som är färdigt direkt i butik? Först till kvarn, helt enkelt. I ett hantverksbageri får bröden ta slut, det är en del av charmen! Och, till sist, lycka till med allt, era bröd är fantastiska! Stefan

alvar & ivar surdegsbageri sa...

Tänk vad detta engagerar!
Stefan och ni andra, tack för era åsikter ert beröm och era synpunkter.
Bröden kan inte gömmas inne i bageriet, det finns inga ytor där som kunden inte ser vilket är en del av hela idén bakom alvar & ivar.
Vad gäller tiderna förstår jag om det låter konstigt, men om vi har sagt en viss tid så beror det på att brödet inte kan vara färdigt före detta klockslag, som sagt, det är mycket med logistik och planering!

Unknown sa...

Hej
Var tvungen att gå in och läsa på Rejta. Tycker dock att du inte ska bry dig om Richard. Håll fast vid dina regler. Han kommer att nog tillbaka och handlar och gör han inte de så är de nog inte någon större förlust. Hur hade Söderberg Bageri i stockhom sett ut om han hade lyssnat på Kunden.

Stå på er där nere de är vi Bagare som bestämmer vilket bröd ni Kunder ska äta. Om de är någon som kan bröd så är de Bagare.

Tips till Richard han kanske ska ta och praktisera hos er så han förstår hur de funkar i ett sådant litet Bageri.