onsdag 25 april 2012

Sven-Åke och lite till


Ett nytt bröd i gänget! Sven-Åke, som är ett ljust surdegsbröd bakat på Ölands lantvete, vetesurdeg, fullkornsemmer, hela korn av dinkel, linfrö och rostade sesamfrön. Ljust och lite grovt, smaken är härlig! Sven-Åke bakas i formar och får en lite tunnare skorpa än våra vanliga bröd, vi kommer att baka Sven-Åke på onsdagar och torsdagar en tid framöver.

Nu börjar det bli dags för våra valnötsbröd att ge vika för nässel-säsong och Nässelbröd, första omgången bakas redan nu till fredag. Nästa vecka får vi se vad det blir, kylan har fått nässlorna att tveka lite grann, men blir det varmare snart så.
Valnötsbrödet har varit mycket uppskattat, vi överväger att ha det kvar som ett fredagsbröd istället för Olivia en period.
Det börjar nästan bli lite krångligt med alla olika sorter och bakdagar. När bageriet öppnade för dryga tre år sedan ville jag att det inte skulle vara för rörigt med olika bakdagar eller finnas för många olika sorter. Men det har varit svårt att undvika. En del är favoriter som inte går att ta bort. Vi vill ha lite lagom variation och bakar därför säsongsbröd, men nu har vissa säsongsbröds-favoriter blivit fasta inslag på vissa dagar för att det har varit för stort missnöje när vi tagit bort dem.
Vi har nu om jag inte räknat helt fel, uppemot 25 sorters bröd som kommer och går!

Nästa tisdag är det första maj, då har vi öppet kl 8-14.

Och på fredag hälsar jag på hos Food Studio i Oslo!

1 kommentar:

Markus sa...

Hej!
Jag tänkte börja med att berömma det ni gör. Jag tycker det är fantastiskt! Sen till hösten så är jag inte så upptagen längre. Så jag tänkte kanske lära mig mer om bröd och bageri än vad jag redan kan. Jag jobbar som kock men vill gärna lära mig att baka bröd som en bagare och inte som en kock. De flesta kockar bakar ju med jäst, manitoba och en surdeg som matades för en vecka sedan. Ni kan ju tänka er hur det blir.

Har ni något tips på någonstans där man kan praktisera och lära sig hantverket riktigt jäkla bra? Jag vill helst inte slösa min tid på en alldeles för lång utbildning på någon vuxenutbildning.
Med vänliga hälsningar
Markus